Chory trafiający do lekarza bądź szpitala liczy na prawidłowo postawioną diagnozę i włączenie skutecznego leczenia, tak by szybko wrócić do pełni zdrowia. Niestety zdarza się, że leczenie przebiega nieprawidłowo i stan leczonego pogarsza się lub dochodzi do zgonu pacjenta. Powodów błędów medycznych jest wiele: błędna diagnoza, brak wiedzy personelu medycznego, przeoczenie wynikające ze zmęczenia lub ignorowania potrzeb pacjentów. Osobie, która stała się ofiarą błędu medycznego, przysługuje rekompensata. Jak można ubiegać się o odszkodowanie za błąd medyczny i dlaczego warto powierzyć to zadanie profesjonalistom od odszkodowań?
Odszkodowanie za ból i cierpienie psychiczne to zadośćuczynienie.
Odszkodowanie za błąd medyczny
Zacznijmy od wyjaśnienia, czym właściwie jest błąd medyczny. Jest to działanie lekarza lub każdego innego pracownika medycznego, które powoduje szkodę i krzywdę u pacjenta. Może do niego dojść również przez zaniechanie, czyli brak podjęcia potrzebnego działania.
Wyróżniamy kilka rodzajów błędów medycznych:
- błąd diagnostyczny,
- błąd terapeutyczny (np. niewłaściwe leczenie),
- błąd techniczny (np. nieprawidłowo wykonana procedura),
- błąd związany z funkcjonowaniem placówki medycznej.
Z roku na rok pacjenci i ich bliscy wytaczają szpitalom coraz więcej procesów o błąd medyczny. W ogromnej mierze wynika to ze wzrostu świadomości, że pacjent ma w szpitalu czy przychodni prawa, a za błędy popełnione w procesie leczenia mogą żądać zadośćuczynienia i odszkodowania.
Jak pomogliśmy naszym klientom
Chcesz sprawdzić, o ile można zwiększyć Twoje świadczenia?
Błąd medyczny: zadośćuczynienie a odszkodowanie
Jeżeli poszkodowany pacjent zmarł wskutek uszkodzenia ciała lub wywołania rozstroju zdrowia, zobowiązany do naprawienia szkody szpital lub lekarz powinien dokonać zwrotu kosztów leczenia i pogrzebu osobie, która je poniosła. W takiej sytuacji bliscy zmarłego mogą też ubiegać się o zadośćuczynienie za własny ból i cierpienie po stracie członka rodziny.
Zamów bezpłatną analizę Twojej sprawy
Jak udowodnić błąd medyczny?
Udowodnienie, że doszło do błędu w sztuce lekarskiej, jest trudne. Należy wykazać, że istnieje zależność między nieprawidłowym działaniem personelu medycznego a utratą zdrowia bądź życia przez poszkodowanego. Wymaga to dużej wiedzy z zakresu medycyny, zgromadzenia pełnej dokumentacji, dobrze jest również powołać się na opinie niezależnych ekspertów. Należy się przygotować na to, że proces zmierzający do udowodnienia błędu medycznego będzie bardzo długi, niemniej polskie sądy coraz częściej stają po stronie pacjentów i przyznają, że doszło do błędu w sztuce. Chcąc przyspieszyć procedurę przyznania odszkodowania za błąd medyczny, warto rozważyć zwrócenie się do doświadczonej firmy, która specjalizuje się w tego typu sprawach.
Aby ubiegać się o odszkodowanie za błąd lekarski, należy udowodnić trzy następujące warunki:
- personel medyczny dopuścił się błędu medycznego
- poszkodowany doznał uszczerbku na zdrowiu lub zmarł
- uszczerbek na zdrowiu lub śmierć poszkodowanego jest skutkiem błędu medycznego.
Dla uzyskania odszkodowania za błąd medyczny konieczne jest udowodnienie, że doszło do błędu medycznego i że błąd ten wywołał utratę zdrowia bądź życia. Nawet jeśli doszło do błędu, ale pacjent nie doznał uszczerbku na zdrowiu, to sąd nie zobowiąże szpitala lub lekarza do wypłaty odszkodowania za błąd medyczny.Liczne orzeczenia, w tym Sądu Najwyższego, przesądzają, że przy ocenie postępowania personelu medycznego należy wziąć pod uwagę staranność w diagnozowaniu i leczeniu. Nie wystarczy więc udowodnienie, że diagnoza została błędnie postawiona bądź włączono nieprawidłowe leczenie, ale trzeba też wykazać, że lekarz lub inny przedstawiciel personelu medycznego nie wykazał się należytą starannością.
Jak uzyskać odszkodowanie od szpitala?
Odszkodowania za błędy lekarskie bez sądu:
- Poszkodowany zgłoszenie błędu medycznego poszkodowany pacjent ma 3 lata. Termin ten liczy się od momentu, gdy poszkodowany poznał jego skutki, na przykład zorientował się, że po przebytym zabiegu pogorszył się stan jego zdrowia. Przepisy uwzględniają fakt, że negatywne skutki leczenia mogą ujawnić się dopiero po znacznym upływie czasu.
- Jeśli więc pacjent zorientuje się osiem lat po leczeniu, że stał się ofiarą błędu medycznego w czasie pobytu w szpitalu osiem lat wcześniej, to nadal ma 3 lata na dochodzenie swoich praw. Uwaga! Roszczenie o naprawienie szkody wynikającej z błędu medycznego przedawnia się z upływem 10 lat od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie wywołujące szkodę.
- Poszkodowany zgłasza swoje zastrzeżenia do Wojewódzkiej Komisji do Spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych. Ma ona 4 miesiące na rozpatrzenie wniosku poszkodowanego i wydanie orzeczenia. Następnie komplet dokumentów – wraz z orzeczeniem – zostaje przekazany do placówki medycznej, w której doszło do błędu. Ta ma miesiąc na odniesienie się do sprawy, a jeżeli tego nie zrobi, uznaje się, że przyznała się do błędu i ma obowiązek wypłacić odszkodowanie.
- Pacjent, placówka medyczna oraz ubezpieczyciel mogą odwołać się od orzeczenia Komisji do Spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych w ciągu 30 dni.
Odszkodowanie za błąd lekarski – skorzystaj z pomocy
Pacjent może też wnieść sprawę do sądu (wydział cywilny). Trzeba uzbroić się w cierpliwość, bo procesy o udowodnienie błędu medycznego są bardzo skomplikowane, wiążą się z powoływaniem wielu biegłych, a korzystne dla poszkodowanego orzeczenie prawie na pewno zostanie zaskarżone do sądu odwoławczego.
Wykazanie związku przyczynowego między działaniami personelu medycznego a pogorszeniem stanu zdrowia wymaga fachowej wiedzy, której przeciętny pacjent zwykle nie posiada. Pozwany szpital jest reprezentowany przez prawnika wyspecjalizowanego w tego rodzaju sprawach. Smutną praktyką jest to, że lekarze wypierają się błędów, nawet gdy wydają się one oczywiste. Aby dać sobie szansę na wygraną, poszkodowany również powinien skorzystać z pomocy profesjonalnego pełnomocnika.
Naszym celem jest niesienie pomocy osobom, których życie pogorszyło się w wyniku błędu lekarskiego, uczestnictwa w wypadku lub katastrofie naturalnej. Działamy na co dzień w imieniu osób, które zwracają się do nas o pomoc i chcemy walczyć o ich prawa. Mamy wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu postępowań spornych w obronie poszkodowanych wskutek różnego rodzaju błędów medycznych. Nie wahaj się powierzyć swojej sprawy ekspertom w dziedzinie odszkodowań!
Transparentność
Jasne zasady, brak ukrytych kosztów i pełna przejrzystość warunków ubezpieczenia.
Profesjonalizm
Doradzamy najlepsze rozwiązania dostosowane do Twoich indywidualnych potrzeb.
Bezpieczeństwo
Chronimy to, co dla Ciebie najważniejsze, zapewniając pełne poczucie spokoju.